داروهای ترکیبی برای دستیابی به اهداف قند خون در دیابت نوع 2

10ژوئن 2019 - برای بیماران مبتلا به دیابت، کاهش و حفظ قند خون در سطوح پایین محدوده ی نرمال، برای کاهش خطر عوارض طولانی مدتی مانند آسیب های عصبی، آسیب به کلیه ها، افزایش خطر بیماری قلبی، مشکلات چشمی و غیره، مهم است. از طریق یک کارآزمایی بالینی تصادفی چند مرکزی با حمایت شرکت نوو نوردیسک، محققان نتایج قند خون بیماران تحت درمان با انسولین(انسولین گلارژین، IGlar U100) به تنهایی یا داروی ترکیبی انسولین degludec و لیراگلوتاید(IDegLira)، را با یکدیگر مقایسه نمودند. این تیم تحقیقاتی بین المللی نشان داد که شرکت کنندگانی تحت درمان باIDegLira ، بهتر قادر به دستیابی به اهداف قند خون بودند و قند خون آنها در مقایسه با افرادی تحت درمان با IGlar بمدت طولانی تری، در محدوده ی هدف باقی می ماند. نتایج این تحقیق در 79مین نشست علمی انجمن دیابت آمریکا ارائه شد و به طور همزمان در مجله ی دیابت و اندوکرینولوژی Lancet منتشر شده است.

نویسنده ی مسئول این مقاله، دکتر Vanita R. Aroda متخصص در بخش غدد درون ریز، دیابت و فشار خون در بریگهام و بیمارستان زنان گفت: ما اعتقاد داریم این نتایج نشان دهنده یک اثر طولانی مدت ازIDegLira  در مقایسه با  IGlar، است که احتمالا مربوط به نقش های مکمل و اثرات فیزیولوژیک این فرمول ترکیبی است.

این تحقیق با نامDUAL VIII[1]  ، مرحله ی دوم از فاز سومیک تحقیق بین المللی چند مرکزی، با لیبل باز به مدت 104 هفته بود که در آن از 1012 بیمار 18 سال و بالاتر، که به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و بدنشان دیگر قادر به تولید انسولین نبود، با هموگلوبین A1cبرابر با 7 تا 11 درصدونمایه ی توده ی بدنی 20 کیلوگرم بر متر مربع و بالاتر، که تحت درمان با دوزهای پایداری از داروهای خوراکی ضددیابت بودند، ثبت نام شد. بیماران به طور تصادفی تحت درمان با انسولین گلارژین 100 واحد / میلی لیتر (IGlar U100)  و یا ترکیب دارویی IDegLira (انسولین degludec همراه با لیراگلوتاید: یک آنالوگ گیرنده یGLP-1 ) قرار گرفتند. هر دو داروی IDegLira و IGlar داروهای تزریقی هستند که در این مطالعه یک بار در روز به بیماران تزریق شد. نقطه پایانی اولیه در این مطالعه زمانی بود که بیمار نیاز به تشدید درمان داشت.

برای بیماران گروه IDegLira زمان رسیدن به مرحله ای که تشدید درمان مورد نیاز بود نسبت به گروه IGlar بطور قابل توجهی طولانی تر بود.محققان گزارش دادند که در طی 104 هفته مطالعه، داروی ترکیبی IDegLira در مقایسه با انسولین پایه به تنهایی(IGlar)، بطور موثرتری قند خون افراد را کاهش داد، همچنین افراد گروه IDegLiraاضافه وزن کمتری یافتند و در معرض خطر کمتری برای ابتلا به هیپوگلیسمی قرار داشتند. در این تحقیق هیچگونه مشکل مبنی بر مسایل ایمنی یا مشکل تحمل پذیری داروها گزارش نشد.

دکتر Aroda و همکارانش در این مقاله، اینرسی بالینی که درمانهای دیابت را احاطه کرده است، توصیف کردند. نگرانی ها در مورد افزایش وزن، افت قند خون و ترس از تزریق ممکن است بیماران را از دستیابی به کنترل گلایسمی بهتر محروم کند. اگر چه هر دو داروی IDegLira و IGlar یکبار در روز تزریق میشدند،IDegLira  نتایج بهتری را بدون نیاز به تزریق جداگانه ی اضافی ارائه داد.

نویسندگان اظهار داشتند که دوام IDegLira نسبت به IGlar U100 در دستیابی و حفظ اهداف گلیسمی بهتر بود، در نتیجه نیاز به درمان اضافی را به حداقل رساند و در عین حال عوارض جانبی که اغلب در ارتباط با درمان با انسولین مشاهده می شود را کاهش داد. در مجموع، داده ها ی مطالعه یDUAL VIII  مزیت بالقوه ی یک روش درمان ترکیبی انسولین به همراه GLP-1RA، مانند  IDegLira، به عنوان اولین درمان تزریقی را بتصویر کشید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-combination-medication-patients-diabetes-blood.html

 



[1]Durability of insulin degludec plus liraglutide versus insulin glargine U100 as initial injectable therapy in type 2 diabetes